Content: Slate Blackcurrant Watermelon Strawberry Orange Banana Apple Emerald Chocolate Marble
Background: Slate Blackcurrant Watermelon Strawberry Orange Banana Apple Emerald Chocolate Marble
Pattern: Blank Waves Notes Sharp Wood Rockface Leather Honey Vertical Triangles
freez44

Dobry szef/ przywódca grupy

5 postów w tym temacie

Jakie wg was warunki/ kryteria musi spelniac osoba zarzadzająca grupą, zespołem. Jak liczebnośc grupy wpływa na zarządzanie nią? Jakie warunki są najlepsze do pracy zespołowej?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Istnieją różne typy Liderów, zależne od osobowości i charakteru owych osób. Jednakże można pokusić się o wyłonienie etapów liderstwa/przewodzenia grupie

1. Sierżant - pierwszy etap pracy z grupą złożoną z nowych osób. Lider musi wiedzieć wszystko i delegować osoby do konkretnych zadań, prowadzić nadzór nad nimi i wyciągać konsekwencje.

2. Trener - drugi etap pracy z grupą. Członkowie grupy są już dojrzalsi, znają siebie nawzajem i lider zna poszczególnych członków grupy. Na tym etapie Lider koncentruje się na koordynowaniu pracy grupy pozwalając na większą samodzielność członków i podejmowanie przez nich decyzji o działaniach. Lider wzmacnia pozytywne cechy poszczególnych członków.

3. Duch - trzeci etap pracy z grupą. Członkowie grupy są mocno ze sobą zintegrowania, potrafią się wzajemnie motywować i kontrolować swoje działania. Lider pracuje z grupą z doskoku. Jego praktyczna obecność nie jest potrzebna. Lider ingeruje jedynie w kardynalnych sprawach, jest niezbędny przy ustalaniu głównych celów i końcowej ich weryfikacji. Grupa pracuje bez lidera.

Są to również trzy etapy rozwoju samoświadomości lidera.

I ważne! Lider nie może być częścią grupy! W innym przypadku dochodzi do prywatnych interakcji i zaburzeń w działaniu grupy. Świadomość lidera wtedy rozwija się dwutorowo jako lidera i jako członka grupy (co prowadzi do rywalizacji z podwładnymi a w konsekwencji do rozpadu grupy)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dobry szef to nie taki, który zna się na wszystkim, tylko taki, który wie, kogo o co zapytać. Jak ja miałam problemy z relacjami w grupie, zorganizowałam spotkanie z bardzo dobrą psycholog z mojego miasta . Dobre w tej poradni jest to, że chodzą na wizyty domowe (w tym wypadku pracowe), więc pracownicy nie stresowali się, że muszą gdzieś dodatkowo chodzić, czy dojeżdżać. Te sesje sporo nas nauczyły o rozwiązywaniu konfliktów, kontrolowaniu agresji i analizie potrzeb swoich i innych. Bardzo polecam.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Cechy dobrego szefa :)

Kiedy po raz pierwszy przejmuje sie ekipe oczywistym jest sie przedstawic : swoje doswiadczenie zawodowe I osobiste, zapoznac sie z czlonkami swojej ekipy, a nastepnie przystapic do pracy

1/ Powinien byc przykladem : punktualnosc, przywitanie sie z kazdym czlonkiem ekipy na dzien dobry, powaznie pracowac ( bez ciaglych przerw n), byc zaangazowanym I zainwestowanym w swoja firme.

Cos co jest ewidentne : szef nie moze wymagac od swojej ekipy czegos, czego sam nie robi ( np ciagle przerwy).

Szef nie ma tak zwanych “godzin” pracy, idealnie jest gdy przychodzi pierwszy I wychodzi ostatni.

Aby dobrze zarzadzac swoja ekipa szef powinien rowniez pracowac z czlonkami swojej ekipy, by byc na bierzaco tego co robia I czemu nie pokazac rowniez swoje umiejetnosci.

2/ Umiejetnosc sluchania I komunikowania

Dobry szef to taki ktory slucha swoja ekipe : ich doswiadczenia, motywacje,dezaprobaty, zmartwienia, klopoty oczywiscie na stopie profesjonalnej w 90%,.

90% dlatego ze szef powinien interesowac sie swoim pracownikiem rowniez w minimalnym stopniu ludzkim. Nie wypytywac sie o detale intymne, ale wiedziec przynajmniej stan cywilny, posiadanie dzieci, jakie ma zaineresowania poza praca.

Wszystko to oczywiscie w ramach zdrowej rownowagi, zeby nie byc ozieblym, obojetnym szefem ktory nic tak na prawde nie wie o ludziach z ktorymi pracuje, ale zeby zachowac zawsze w tych wymianach wiarygodnosc.

Bez przymusu interesowac sie codziennosc ia swoich wspolpracownikow, co pozwoli zrozumiec niektore rzeczy, byc bardziej elastyczny,bardziej sprawiedliwy, I czaszami pozwoli to zalagodzic konflikty.

Szef powinien umiec sluchac I jednoczesnie jasno komunikowac swoje polecenia, co wcale nie jest takie proste; sa dwa rodzaje komunikacji : slowna I nieslowna.

slowa : 7%
(slownictwo, zdania, pytania, struktura)

  • Nieslowna : 55%
    (gesty, zachowanie, spojrzenie, zarzadzanie przestrzenia, prezencja, usmiech, otwartosc)

slowna : 38%
(ton, intonacja, rytm, sposob wyrazania sie, natezenie dzwieku, cisza
)

Jak widac wieksza sile komunikacji maja “nie slowa”, tylko sposob ich wyrazania.

Jednak by komunikat zostal przystosowany przez odbiorce niezbedne sa te dwa przekazy.

3/ Umiejetnosc mowienia “ nie”

Nie jest prosta sztuka, ale “nie “ nie wyraza sprzecznych intencji, « nie » powinno byc korzystne dla tego kto je mowi, jak rowniez dla tego kto je otrzymuje.

Zyczenie pracownika nie powinno kolidowac z organizacja przedsiebiorstwa ani ekipy,przyklad wakacji gdzie niemoznliwym jest danie wszystkim urlopu w tym samym czasie. Pracodawca mowi nie na prosbe , ale nie na osobe ja wyrazajaca, co daje wieksza wartosc na przyszle « tak » oraz zrozumienie I szacunek.

4/ Pracuje wyznaczajac motywujacy cel

Cel powinien byc motywujacy aby zmobilizowac cala ekipe, pozytywnie zformulowany I zrozumiany przez pracownikow.

Specyficzny ( konkretny I precyzyjny), wymierny ( aby sprawdzic nastepnie czy jest osiagniety lub nie),

Osiagalny ( wspolpracownik musi go zaakceptowac I posiadac srodki do jego realizacji), racjonalny ( ani nie przerosniety, ani nie zanizony), okreslony w czasie ( poczatek, koniec)

5/ Potrafi dokonywac zmian na rzecz rozwoju firmy

6/ Potrafi zastosowac sankcje

Punkt 5 I 6 rozwine przy nastepnej okazji ;)

1 osoba lubi to

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

5/ Potrafi dokonywac zmian na rzecz rozwoju firmy

Do czego jest niezbedna inwestycja w kreowaniu ducha ekipy, pozwala on “przenosic gory” ;) .

Wazne punkty, ktore maja wplyw na produktywny rozwoj firmy to:

Informacja ktora przechodzi pomiedzy szefem a ekipa, powinna byc wyrazana w sposob naturalny I we wszystkich kierunkach ( szefa do ekipy, ekipy do szefa, ekipy do ekipy).

Stosunek osobisty : szef powinien baczyc na to aby kazdy wnosil swoj wklad w dzialania grupy w ten sposob kreuje klimat wzajemnego poszanowania,wzmacnia spojnosc I kazdy czlonek ma swiadomosc swojego osobisego znaczenia, swojej indywidualnej wartosci w zespole.

Grupowe podsumowanie rezultatow: wazne jest wspolnie analizowac rezultaty aby wzmocnic mocne strony I uczyc sie na bledach. Podsumowania pozwalaja rowniez wzmocnic zaangazowanie pracownikow, ich wartosc I niezaleznosc, autonomie.

Uznanie: Jesli jest zwyciestwo, to nalezaloby je uczcic cala ekipa (reastauracja, bankiet, no I czemu nie wspolny weekend, jesli mozliwosci na to pozwalaja!)

Jesli nie ma zwyciestwa, szef powinien o tym powiedziec ale jednoczesnie, bardzo waznym jest podkreslac mocne strony ekipy I nieoceniony wklad kazdego ktory predzej czy pozniej przyniesie oczekiwane rezultaty.

6/ Potrafi zastosowac sankcje

Umiejetnosc kadrowania: to nadaniejasnych regul gry swojej ekipie na wstepie wspolpracy.

Na umowionym spotkaniu z niepodporzadkowanym pracownikiem, nalezy przypomniec wyznaczone zasady, zwrocic uwage na jego nieodpowiednie zachowanie ktore nie bedzie tolerowane I wkoncu naklonic do zmiany zachowania za jego zgoda.

Wazne: takie spotkanie powinno sie odbywac na osobosci, w biurze ale pod zadnym pozorem nie przy innych.

Powinno sie zastosowac metode OWZK, ktora w sposob sprawiedliwy ocenia czyn, zadarzenie a nie osobe!

Opisac: sytuacje z faktami zdarzenia, bez przesadyzmu ( np, to juz trzy dni jak przychodzisz do pracy na 9ta15 zamiast na 9ta, bez uprzedzenia mnie o tym)

Wyrazic: swoje odczucia do sytuacji wobec powstalego problemu( np. Dzisiaj rano bylem zdenerwowany gdy zauwazylem znowu twoje spoznienie).

Zaproponowanie: wspolnych rozwiazan, ale rowniez pomoc pracownikowi w ich odnalezieniu ( np: co proponujesz aby to juz nie mialo miejsca?)

Konsekwencja: Wyrazic konsekwencje pozytywne I dla szefa I dla pracownika ( np przychodzac na godzine, twoje stosunki z ekipa poprawia sie , gdyz nie ma przychylnego traktowania, zasady sa takie same dla wszystkich)

Jesli problem sie nieustannie powtarza, pozostaje sankcja, niezbedna rowiez do utrzymania wiarygodnosci szefa. Wymaga ona odwagi, jednak jest niezbedna do zachowania rownowagi w firmie, nie powstawania zbednych konfliktow I nie psucia ogolnej atmosfery w pracy.

Czy ktos ma takiego szefa? pytam z czystej ciekawosci ^_^

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz